lørdag 7. august 2010

Cinque Terre

Igår kveld kom vi hjem etter en fantastisk flott uke i Italia. På forhånd hadde vi bestemt oss for gå stiene mellom de fem landsbyene som utgjør nasjonalparken Cinque Terre. Vi valgte å bo i Vernazza som ligger nest lengst nord. Her hadde vi leid rom hos Martina og hadde takterrasse med flott utsikt over piazzaen og havna.

Kartet viser de fem byene langs den italienske rivieraen. Her dyrkes vindruer i bratte skråninger.

Det ble spist mye deilig sjømat som smakte fortreffelig med lokal vin til.

Fra havna i Vernazza.

Første dagen valgte vi stien som gikk fra Monterosso i nord til "vår" by Vernazza. Dette er den lengste stien som også besto av mye trapper.

Dag to var adskillig lettere. Vi tok toget til Manarola og gikk "Via Dell'Amore" til Riomaggiore, en bred og slett sti tilrettelagt for rullestol og vogner. Stien er kjent som "Kjærlighetsstien" og mange par har befestet sin kjærlighet ved å henge opp hengelås i alle varianter langs stien.

En sjarmerende by.

Vi hadde kjøpt et Cinque Terre-kort for tre dager. Kortet er nødvendig for å kunne passere gjennom byene i nasjonalparken. På dag tre startet vi "hjemmefra" og gikk til Corniglia, mye trapper, men flott tur. Byen har ikke havn siden den ligger på toppen av en klippe. Etter lunchpause her gikk vi videre til Manarola og herfra tok vi taxibåt tilbake til Vernazza.

Fjerde dagen i Cinque Terre opprant med skyet vær og regn i lufta så vi tok toget til Pisa.

Her er Torre pendente.

Pisas Duomo.

Battistero og deler av den gamle bymuren.

Havna i Vernazza er koselig med et yrende liv på kveldene.

På toppen av borgen er det flott utsikt i alle retninger.

O' sole mio...

På hjemveien overnatta vi i Milano og fikk sett nærmere på byens vakre stolthet: Duomo.
Byggingen startet i 1386 og ble fullført nesten 500 år senere ved hjelp av Napoleon som etter erobringen av Italia ble fra seg av begeistring over bygget. Han ønsket også å være en av de 3400 statuene og står på et av de 135 spirene til venstre på domen. Kirken overgås i størrelse kun av Peterskirken i Roma og kan romme 40 000 mennesker.
Ved siden av domen ligger Galleria Vittorio Emanuele II, en eksklusiv handlearkade.

Jeg håper du fikk et lite innblikk av denne vakre delen av Italia, og har du lyst å reise dit - ikke nøl. Du vil ikke angre!

Quiltemarerittet sa...

Kjempemessige bilder!

Anonym sa...

I think you went on a vacation, very nice pitcures.

Siddis back home sa...

Det ser alldeles herlig ut! Vi var en tur i Milano og kjørte over til Venezia for noen år siden, det gav mersmak så dit skal vi dra tilbake!
Ha en flott søndag hos deg, så snakkes vi vel snart;)

Inger sa...

Dette gav meirsmak! Såg fantastisk ut. Hadde ein flott tur til Toscane i fjor.

Anonym sa...

Takk for at du ville dele opplevelsene og bildene!
Vi har også reist mye i Italia.
Og dette ga meg lyst til å besøke dette fantastiske sommerlandet enda en gang.

anneg sa...

Høres ut som en kjempeflott tur og ferie. Var det en arrangert tur, eller hadde dere funnet fram til dette selv? Kunne gjerne tenke meg en slik tur i italia.
Fortsatt god sommer. :-)

AnKa sa...

Tusen takk for at du deler en hærlig tur med oss i bloglandia:)
Her var det masse flotte blider, og skjønner jo at dere har hatt en toppers tur.
Ønsker deg og dine en flott kveld:)

Elin sa...

Å så fine bilete! Eg er ikkje særleg bereist, men her har eg faktisk vore! For nokre år sidan var skulen min med i eit utvekslingsprosjekt, og eg var 2 gonger i Italia. Den eine gongen besøkte vi desse byane. Gjekk på kjærleiksstigen, men elles var det båt vi brukte. Har veldig lyst tilbake dit. Nydeleg!

Grethe sa...

For en flott tur dere har hatt. Tusen takk for titten, det var hyggelig. Jeg sendte en venneforspørsel til deg på facebook i dag. Ønsker deg en fin uke.

emy sa...

Benvenuta in Italia!!! Spero ti sia piaciuto il mio paese!!!

Emy

KariL sa...

Ååååå jeg er helt klar, har bare ikke flere feriedager igjen. Dette skulle jeg gjerne ha prøvd. Skal studere det nærmere. Det kommer flere år. Takk for at du delte dine erfaringer med oss.

Lappedamen sa...

Cinque Terre er fantastisk, vi var der for 3 år siden. Vi bodde i Monterosso. En dag skal vi dit igjen, det er helt sikkert.

Anonym sa...

Informativt og veldig bra innlegg! Men hvorfor har du holdt kameraet skjevt på bildene av tårnet når du ellers ser ut til å være veldig flink med det?