torsdag 3. juni 2010

"Islandskaka"


Etter flere oppfordringer kommer oppskrifta på kaka jeg hadde med på TQL-møtet i går:

Bunn:
4 eggehviter
2 dl sukker
Piskes stivt.

2 dl kokos
1/2 plate kokesjokolade, skjæres opp i små biter.

Ha dette sammen med den stivpiskede eggehviten/sukkeret.
Bland alt sammen og has i rundform (24 cm), gjerne litt smurt.
Stekes midt i ovnen ved 175 grader i 1 time. Avkjøles.


Fyll:
4 eggeplommer
1 dl kremfløte
100 g sukker
Dette kokes opp ved svak varme til det tykner. Rør ofte. Avkjøles.

1 pk svisker (ca. 220 g)
Del hver sviske i tre, kokes opp i kasserolle med litt vann til tykk grøt. Avkjøles.

Legg fyllet oppå bunnen, deretter sviskene. Pisk 2 dl kremfløte med litt sukker og legg kremen oppå sviskene. Strø finhakket Dajmsjokolade (1 liten) på toppen før servering.

LYKKE TIL!


9 kommentarer:

Liv Torunns hobbykrok sa...

Fint at du vil dele oppskriften med oss andre.Den ser kjempegod ut, så den skal jeg prøve ved en passende anledning...

Unknown sa...

mmm, denne så veldig god ut. Skal nok prøve den snart ;-)

Harriet sa...

1000 takk for at du ville dele denne kakaoppskriften med meg. Skal prøve den til helga:-)

Livet i Nord sa...

Så fint at du vil dele med oss! Takk skal du ha!

Liven sa...

takkåtakk - alltid spennende med nye kaker.
Snax!

KariL sa...

Tusen takk for oppskrifta. Denne skal jeg prøve, mye godt i den.
Ha en god helg!

Kjellfridsblogg sa...

Jeg lagde kaka i helga, og den ble fort borte! Fikk mye skryt for den. :)

Annelis hantverk sa...

Mmm så god kaka! Tack för receptet!
Ha en bra dag!

AnKa sa...

Det er en nydelig kake, jeg har bakt den selv mange ganger:)
Ha en flott kveld:)