søndag 19. august 2007

Sirkelpung

Oppskriften fant jeg for flere år siden i boka "Lapp på en to tre" av Annie Eikenes. Her kan man variere med farger av hjertens lyst. Min erfaring er at en stiv vatt gjør at de holder fasongen godt. I vårt hus blir de brukt både som penal og toalettmapper.
Her kommer en liten fotoserie på hvordan jeg gjør det:
Sy sammen delene, klipp til vatt og bakpart. Maskinquilt etter ønske.


Lurt å lage flere når en først setter igang. Her er noen ferdig quiltet, mens andre venter på tur.


Jeg har klippet ut til bunnen, sydd på lukkekant og laget trekant"stæsj":


Glidelåsen syes i ved hjelp av symaskin og fra "retten":


Å sy på en sømskjuler av fòrstoffet inni bunnen gir et pent inntrykk. Jeg syr også ned glidelåsen slik at den ligger flat mot fòret:


En liten detalj som skaper entusiasme: lærreim med perler på glidelåsenden.


Klart til skolestart!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Så flott bildeserie på sirkelpung. Har sett disse og hatt lyst å sy dem men har bare ett mislykket forsøk å vise til. Nå skal jeg skrive ut din fine forklaring og prøve igjen :-) Fikk såååå lyst å sy - men jeg er jo på jobb.... Ha en fin dag - hilsen http://mikkje.sprayblogg.no/

Anonym sa...

Dette var kjekt. Og du verden hvor mange du har klargjort. Er det messe på gang? :-)

Luísa Silva sa...

I don't understand the language but the photos are so good Icould understand prfectly your tutorial. I love the shape of bags you made.

Anonym sa...

Ja det ble mange fine sirkelpunger. Så flott at hu har lagt ut hvordan du gjør det. Har sett på mønstra, men ikke skjønt hvordan. Nå e det bare gå inn hos deg å titte!!! hi hi..

Anonym sa...

Utrolig hvor kreativ du er.
Du lager mye fint, og er veldig flink å kombinere flere mønster.
En stor inspirasjonskilde for andre lappe damer.
De sirkelpungene var jo bare lekker. Super gave til den yngere garde. Er det mulig å få mønsteret av deg?
Hilsen
Mona Søderholm
Berlevåg

Anonym sa...

Desse var utrulig fine.Må prøve, for boka og avtegna mønster har eg . Kanskje eg får glidelåsen fin!!

toneab sa...

Takk! Dette må prøves! Flott og inspirerende blogg du har!

Blåbærtua sa...

Oj.oj så mange du har sydd.Du er virkelig produktiv. Har ikke prøvd denne modellen enda, men jeg har mønsteret liggende. Ha en flott uke. :o)

Berit sa...

Heia!
Kor flott bildeserie du har laga!Og flere flotte punger blir det nok også - ser det ut til!
Vi sees neste onsdag på huset.
Berit på landet

ingliss sa...

Så mange fine sirkelpunger du har lage og takk for beskrivelsen. Dette skal jeg prøve.

Gita sa...

Jag är väldigt imponerad av dina sirkelpunger. Du får till blixlåset så fint, hur gör du i detalj när du syr i blixlåset? Jag har hittills bara sytt två stycken och använder dem ofta.

Unknown sa...

I wish I could get this translated in English. I love it!!!

(*ü*) sa...

Hi there, is there a possibility to translate this into english or german? I realy would like to give this tutorial a try but i can't read this.....